woensdag

04.10.2017

20:15

Podium - Theater

LOD muziektheater & KVS / Josse De Pauw & Arnon Grunberg - Kris Defoort - Claron McFadden - Mark Schaevers

De Mensheid

Genoeg! Genoeg! Hou op mij toe te juichen. Ik wil geen applaus. Geld wil ik ook niet. Ik doe dit pro deo. Ik doe dit omdat de mensheid een prachtig ras is, een intelligent ras - het neusje van de zalm. Wij zijn denkers, grote denkers. Schoonmakers zijn wij ook, als het moet. Wij hebben het geld uitgevonden, de magnetron, de broederlijkheid, de koekoeksklok, de wollen trui, de gelijkheid. Ook het Rode Kruis is een uitvinding van mijn cliënt, en de humor.

Een schrijver (Arnon Grunberg) meent dat de tijd gekomen is om de verdediging van de mensheid op zich te nemen, om zijn té lang en te vaak vernederde soort vrij te pleiten van alle schuld. Hij neemt een toneelspeler (Josse De Pauw) in de arm, om zijn verdedigingsrede ten overstaan van het hof uit te spreken. Die betrekt er (uit gewoonte?) een zangeres (Claron McFadden) en een pianist (Kris Defoort) bij, met de bedoeling het loflied nog overtuigender te laten weerklinken. Samen zullen zij trachten de mens op te tillen uit het modderbad waarin hij wordt ondergedompeld door halfbakken intellectuelen, verwarde filosofen en geperverteerde romanschrijvers. Of onze vier helden daarin zullen slagen, is nog maar de vraag? De voorstelling geeft u het antwoord.

Een goeie vijftien jaar geleden schreef Arnon Grunberg De Mensheid Zij Geprezen, een pamflet waarin hij stelde dat de mensheid dan wel hebberig, wellustig, gewelddadig en laf mag zijn, maar dat te harer verdediging kan aangevoerd worden: dat zij niet anders kan. Zoveel jaren later staat de schrijver nog steeds achter de woorden die hij toen schreef. Op vraag van Josse De Pauw bewerkte Mark Schaevers de tekst voor theater, De Pauw bedacht een concept en brengt dat op de scène samen met Claron McFadden, Kris Defoort en Arnon Grunberg.

U zag vorig jaar De Helden, het eerste deel van de trilogie die Josse De Pauw maakt voor LOD muziektheater. Een trifonie noemt De Pauw deze voorstellingen, die alle poëtische maar indringende kanttekeningen maken bij onze tijd.

Gratis inleiding om 19.30u.

Het is vooral dat wat De Mensheid geniaal maakt: er is mooie muziek, de tekst staat vol met citeerbare zinnen, maar er zit vooral ook genoeg dubbele bodem in om zichzelf onderuit te halen. Het Nieuwsblad

De mens klampt zich vast aan strohalmen. Nuchter en quasi manipulatief steken Grunberg/De Pauw hem een hart onder de riem. De Mensheid is inventief, levendig en intelligent theater. (…) De Pauw is een ambachtsman old school die zijn metier feilloos beheerst. Met zijn warme, dragende stem en mooie dictie geeft hij zonder enige hapering schwung aan Grunbergs intelligente tekst. Hij boetseert de knappe tekstbewerking van de hand van Mark Schaevers tot een intens luisterstuk. (…) Claron McFadden (zang) en Kris Defoort (piano) dialogeren met de acteur. De openingszang (‘Sweeter than Roses’ van Purcell) klimt hoog als een veldleeuwerik en verbreekt de beklemming die over de zaal hangt. Soms overstemt de sopraan op de achtergrond, overheerst en leidt de aandacht van de tekst af. De Morgen

De Pauw excelleert al speechend, gromt tegen Grunberg en smelt bij de livemuziek. (…) Marc Schaevers bewerkte de tekst met verve tot een theatermonoloog. Het resultaat? Zowat elke zin zou je willen opschrijven. Want helder, scherp, rakend, dubbelzinnig tot cynisch of gewoon grappig. (…) Terwijl De Pauw verder speecht en majestueus surft op het ritme van de muziek (lees: de met Purcells oeuvre stoeiende topmuzikanten), vertolkt Grunberg de immer voortploeterende mens. Al roeiend met de riemen die hij heeft, op verzoek van regisseur Josse De Pauw. Knack Focus

Pessimisme? Een luxe die we ons niet meer te pas en te onpas kunnen permitteren, zo klinkt het. We zijn immers mensen, we doen ondanks alles gewoon voort. Het is De Pauw die deze gedachte in het laatste tableau schitterend uitbeeldt. Een hijgende man, trekkend en sleurend aan een roeitoestel dat hem aan de grond genageld houdt. De mens blijft roerloos achter, maar in zijn ijdele poging tot verzet tegen de stilstand schuilt een tragische schoonheid. Cutting Edge

 

met: Josse De Pauw, Arnon Grunberg - zang: Claron McFadden - tekst: Arnon Grunberg - concept en regie: Josse De Pauw - compositie: Kris Defoort - tekstbewerking: Mark Schaevers - licht en decor: Eric Soyer - kostuums: Greta Goiris - productie: LOD muziektheater & KVS - coproductie: Le Manège Maubeuge, La Rose des Vents Villeneuve d’Ascq - -foto Josse De Pauw: Kurt Van der Elst - foto Arnon Grunberg: Keke Keukelaer - foto: Das Tier (2005), Armando, olie op doek, 150 x 200 cm, collectie kunstenaar, met dank aan MOA / Museum Oud Amelisweerd, Bunnik NL.

Locatie Schouwburg
Aanvangsuur20:15
Prijs€15,00
+60€14,00
-26 / abo / groep€12,00